1. 7. 2016

Jak fotit blesky?

Žijeme v době fotografické. Foťáky běžně rozeznávají obličeje a superchytré telefony předvídají dění před objektivem. Když ale dojde na focení blesků, je většina uživatelů chytrých cvakátek zklamaná. Na následujících řádcích najdete pár tipů, jak blesky ulovit a nepřijít přitom o nervy nebo o život.

Před bouřkami mám respekt. Pár jsem jich zažil na horách a už fakt nechci. Při takové noční bouřce na vrcholcích hor jde totiž nejen o čistotu spodního prádla, ale rovnou o kejhák. A na to by žádný lovec blesků neměl zapomínat! Za selfíčko s bleskem byste si totiž možná vysloužili tisíce lajků na sociálních sítích, ale určitě byste na tuto příhodu nevzpomínali v dobrém. Tedy, pokud by se vám poštěstilo zásah bleskem vůbec přežít (úmrtnost při zasažení bleskem se pohybuje kolem 10 %). Při focení blesků nejste v bezpečí ani doma. Rozhodně byste při bouřce neměli stát u otevřeného okna, opírat se o radiátory nebo používat elektrické spotřebiče.



Brněnská bouře 2012. Foto: Pavel Gabzdyl

Kromě vyhledávání bezpečného místa musí lovec bouřek najít i dobrý výhled. Podle předpovědi (využívám například http://radar.bourky.cz/) lze mnohdy odhadnout směr příchodu bouřky a podle toho i komponovat záběr. Někdy si však bouřky dělají své a vy jen zmateně pobíháte krajinou. Úspěšný lovec blesků ale nemusí mířit přímo do centra bouře. Právě naopak! Ty nejúchvatnější snímky bouřek často vznikají z uctivé vzdálenosti. Bouřkové mraky se totiž mohou zvláště nad vzdálenými horami držet celé hodiny a vy pak máte dostatek času k tomu, abyste nějaký ten blesk zachytili. Navíc se nemusíte bát, že zmoknete a tak můžete v klidu sledovat světelné divadlo a přitom popíjet čaj nebo pojídat sušenky.


Brněnská bouře 2013. Foto: Pavel Gabzdyl

Jak ale vyfotit blesk, když trvá jen zlomek vteřiny? Stačí spoléhat na náhodu a statistiku. Seberychlejší fotograf se seberychlejší spouští totiž nezachytí blesk v momentě, kdy k němu dojde. Proto musíte na svém fotoaparátu nastavit delší expozici v řádu sekund, spustit spoušť a doufat, že nějaký blesk zachytíte. Dlouhá expozice ale sebou nese dvě základní omezení: Jednak musíte fotit za šera nebo v noci (ve dne se vám při tak dlouhé expozici snímek přeexponuje) a jednak musíte fotoaparát umístit na stabilní stativ, který vám zajistí, že se v průběhu dlouhé expozice fotoaparát nepohne.

Celou zmíněnou techniku si můžete výrazně zjednodušit použitím dálkové spouště. Stačí nastavit potřebný interval rovnající se délce zvolené expozice + zhruba dvě sekundy pro zápis snímku na paměťovou kartu. Některé fotoaparáty dnes mají funkci pro sekvenční (časosběrné) snímání již v sobě, u ostatních si musíte dálkovou spoušť dokoupit.


Brněnská bouře 2014. Foto: Pavel Gabzdyl

Důležité je, abyste při tomto způsobu snímání nastavili všechny parametry focení (natvrdo) manuálně: ostření na nekonečno, ISO čili citlivost co nejmenší, clona kolem f8, délka expozice kolem 8 sekund a více, kvalita snímku co největší, pokud možno formát RAW, který je pro pozdější úpravy mnohem vhodnější než formát JPEG. Nastavené parametry se samozřejmě odvíjejí od použitého fotoaparátu a objektivu a od momentálních světelných podmínek v krajině. Před započetím snímání celé sekvence zkrátka musíte udělat pár testovacích snímků a vybrat nejvhodnější nastavení.


Brněnská bouře 2015. Foto: Pavel Gabzdyl.

Lov blesků s pomocí dálkové spouště má spoustu skvělých výhod. Fotoaparát totiž stačí jen správně nastavit a pak ho už můžete nechat dělat svou práci. Vy se jen z bezpečí koukáte na blesky nebo chroupáte sušenky. Největší bonus časosběrného snímání ovšem přichází až při samotném zpracování snímků. Když totiž vyberete snímky, na kterých se zachytily blesky a složíte je s pomocí vhodného softwaru (Photoshop nebo GIMP) do jednoho záběru, získáte působivý časový sled celé bouře! 

2 komentáře:

Kateřina Fialová řekl(a)...

TEdy musím říct ze hezčí fotky blesků nad Brnem jsem neviděla. Ono to jinak vypada kdyz je clovek jakoze doma a sleduje blesky....ale na fotkach to je fakt paráda. :)

Pavel Gabzdyl řekl(a)...

Děkuji. To potěší! :-)

Okomentovat